فواید طبقه بندی و مرتب سازی برای کودکان

فواید طبقه بندی و مرتب سازی برای کودکان

آیا تاکنون به این صحنه برخورده اید که کودک خردسال شما به طور طبیعی در حال چیدن وسیله هایی باشد؟

فعالیت های طبقه بندی و مرتب سازی اغلب کودکان را جذب خود می کند و بسیاری از آنها طبعاً بر اساس کیفیت و خصوصیاتی بصری که در اطراف مشاهده می کنند بدون اینکه هرگز به آنها آموزش داده شود طبقه بندی و چیدمان میکنند.

طبقه بندی و مرتب سازی برای کودکان به عنوان یک پیش نیاز اساسی برای درک بیشتر ریاضی اغلب نادیده گرفته می شود یا به عنوان یک فعالیت مبتنی بر بازی که کودکان به طور غریزی با آن درگیر هستند در نظر گرفته می شود. با این حال ، این فرآیند یک قسمت مهم و اساسی در شروع مهارت های ریاضی و یک قسمت مهم از مسیر رشد کودک است.

به عنوان بزرگسالان ، ما گاهی اوقات از اهمیت پرورش مهارت های اساسی  یک کودک خردسال چشم پوشی می کنیم. هنگامی که افراد در مورد یادگیری ریاضیات صحبت می کنند ، معمولاً ازاعداد و به طور خاص تر ، شمردن یا حتی عملکردهای پیچیده تر مثل جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم صحبت می کنند.

فواید مرتب سازی و طبقه بندی

با این وجود ، در کودک خردسال مهارتهای زیادی در شروع وجود دارد که باید قبل از اینکه با اعداد ارتباط برقرار کنند توسط آنها درک شود. این مهارت های اساسی شامل شناسایی و توصیف صفات ، تطبیق دادن ، مرتب سازی ، مقایسه و ترتیب است.

یادگیری ریاضی به طور طبیعی در کودکان آغاز می شود زیرا آنها با دنیای اطراف خود درگیر می شوند و تمایل طبیعی به معنی سازی و ایجاد نظم در دنیای اطراف خود دارند. کودکان با گشتن و دستکاری در موقعیت های ملموس ، بحث در مورد ایده ها و توسعه مهارت های حل مسئله ، بهتر یاد می گیرند.

کودک قبل از اینکه تحت آموزش قرار بگیرد باید بتواند اشیا را، به گروه های( براساس رنگ، شکل، جنس واسن) تقسیم کند. کودکان قبل از اینکه بتوانند به فعالیتهایی مربوط به اعداد بپردازند، باید نحوه مرتب سازی و طبقه بندی را بیاموزند زیرا قبل از اینکه بتوانند در واقع آنها را بشمارند ، باید بدانند که چه چیزهایی را می شمارند!

در اینجا ما در مورد درک واقعی عدد صحبت می کنیم ، و نه شمارش. شمارش مهارتی است که نیازی به درک ندارد. درست مثل این است که خواندن الفبا به این معنی نیست که کودک می تواند بخواند پس معنی هر کلمه را میداند!

ویژگی های رایجی که کودکان خردسال متوجه آن می شوند رنگ ، شکل ، اندازه ، احساس آن ، نوع استفاده از شی و جنس است. فرایندهای بعدی ریاضی ، مانند تطبیق ، مقایسه و مرتب سازی ، به اطمینان کودک از ویژگی ها بستگی دارد. هنگامی که کودکان با اشیای شبیه به هم آشنایی پیدا کنند ، می توانند ویژگی مشابه دیگر را نیز پیدا کنند.

 

فواید مرتب سازی و طبقه بندی

 

در مرتب سازی اشیا، ، آنها را با توجه به شباهت ها و تفاوت ها از هم جدا می کنند. کودکان هنگام مقایسه ، تعیین می کنند که آیا یک شی دارای ویژگی هست یا نیست.

فعالیت های طبقه بندی و مرتب سازی به کودکان کمک می کند تا طیف وسیعی از مهارت های تفکر را پرورش دهند و پایه های بعدی برای حل مسئله در آنها ایجاد می شود. تقویت حافظه و تشخیص بصری ، و توانایی شناسایی الگوها ، روابط ، شباهت ها و تفاوت ها ، به کودکان کمک می کند تا در مورد تعداد و حل مسئله یاد بگیرند.

یکی دیگر از مزایای فعالیت های مرتب سازی ، توسعه مهارت های حرکتی ظریف است. مهارت های حرکتی ظریف به کودکان کمک می کند تا در ادامه رشد و تکامل ، با حرکات دقیق تر و کوچکتر که نیاز دارند درگیر شوند. بسیاری از طبقه بندی ها و فعالیت های مرتب سازی نیز به خودی خود نشان دهنده فعالیت های حرکتی خوب هستند.

مانند همه مهارت ها ، این مهارت نیز دارای یک فرآیند رشد ادراکی می باشد:

  1. شناسایی و توصیف صفات – کودکان باید بتوانند صفات یک شی خاص را مشاهده کنند. در کودکان باید زبانی توسعه پیدا کند که به آنها کمک کند تفکر خود را توضیح دهند. آنها باید توانایی مشاهده جزئیات را داشته باشند.
  2. مطابقت – در اینجا کودکان بر یکسان بودن یک ویژگی تمرکز می کنند. کودکان باید بتوانند بیان کنند که چرا چیزی با چیزی دیگر مطابقت دارد. تطبیق مهارت استدلال کودکان را پرورش می دهد.
  3. مرتب سازی – گامی فراتر از تطبیق هنگامی است که کودکان اشیا مختلف را با یک یا چند ویژگی گروه بندی می کنند. مرتب سازی شامل تصمیم گیری های مختلف است. توانایی مرتب سازی با استفاده از دو یا چند ویژگی تفکر قوی تری را در کودک توسعه می دهد.
  4.  مقایسه کودکان براساس صفتی که دو شی دارند تصمیم می گیرند. در اینجا کودکان با تعیین اینکه کدام شی دارای چه ویژگی هست مشغول می شوند. کودکان واژگان توصیف تطبیقی ​​خود را توسعه می دهند. آنها همچنین درک می کنند که مقایسه نسبت به موقعیت است و توصیف یک شی می تواند بسته به آنچه با آن مقایسه می شود تغییر کند. کودکان شروع به استفاده از پسوند های برتر  می کنند ، به عنوان مثال بزرگتر ، تیره تر و غیره
  1. ترتیب – كودكان فقط زمانی می توانند ترتیب دهند كه قادر به شناسایی و توصیف ویژگی ها ، مشاهده تفاوت ها و مقایسه باشند. ترتیب شامل ترتیب دادن اشیا با توجه به افزایش یا کاهش مقادیر یک ویژگی است. کودکان از صفات برترین به عنوان مثال بزرگترین ، تاریک ترین استفاده می کنند.

 

فواید مرتب سازی و طبقه بندی

چگونه به کودک کمک کنیم مهارت های خود را در طبقه بندی و مرتب سازی توسعه دهد:

حتی اگر بسیاری از کودکان به طور طبیعی بر اساس ویژگی های ذاتی شروع به طبقه بندی و مرتب سازی می کنند ، فعالیت های بسیاری وجود دارد که می تواند به کودک کمک کند مهارت های خود را رشد دهد ، اصلاح کند و گسترش دهد. برای کودک خردسال ، اشیا-در زندگی واقعی یک نقطه شروع اساسی است.

انبوهی از وسایل در خانه و خارج از طبیعت یافت می شود که می تواند به عنوان وسیله بازی برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد. طبیعت ما مجموعه ای از منابع آموزشی طبیعی است که می تواند برای این منظور دقیق استفاده شود.

در اینجا چند ایده برای طبقه بندی و مرتب سازی برای کودکان در خانه آورده شده است:

شناسایی و توصیف صفات

  1. نمایش و توضیح تفاوت ها – از کودک خود بخواهید چیزهای کوچکی متفاوتی را که می توانند در اطراف اتاقشان پیدا کنند جمع کند. با آنها صحبت کنید که چه چیزی آن اشیا را متفاوت می کند. در مورد رنگ ، شکل ، اندازه ،جنس و عملکرد از آنها بپرسید.
  2. . بیرون بروید و این فعالیت را با اشیای طبیعی تکرار کنید. تفاوت صفات در اینجا استفاده از واژگان مختلف را تشویق می کند. به یاد داشته باشید که کودک خود را تشویق کنید تا تفکر خود را توضیح دهد
  3. . این بار این فعالیت را اینگونه امتحان کنید و در مورد آنچه که اشیا را یکسان یا تقریباً یکسان می کند صحبت کنید. کودک خود را به یافتن موارد مشابه تشویق کنید و در مورد تفاوت ها و شباهت ها صحبت کنید.
  4. به توضیحات فرزندتان و استدلال آنها گوش دهید. توضیحات آنها را بپذیرید و برای ارائه توضیحات مختلف وقت بگذارید. تفسیرهای مختلف باعث گسترش تفکر آنها می شود. به عنوان مثال ، اگر کودکی فقط فقط در مورد رنگ صحبت می کند ، سعی کنید در مورد اندازه یا شکل صحبت کنید

تطابق

1 هنگامی که کودک شما توانست در مورد صفات اشیا صحبت کند ، فعالیت هایی را امتحان کنید که از آنها می خواهد دو چیز را با یک ویژگی مشترک پیدا کنند.

  1. این بار انواع مختلفی از وسایل خانه را جمع آوری کنید ، از هر نوع کالایی دو نوع مورد که حداقل یک ویژگی مشابه دارند – به عنوان مثال رنگ. از کودک خود بخواهید با توجه به ویژگی آن موارد را مطابقت دهد.
  2. با جمع آوری گروه متفاوتی از وسایل از کودک خود بخواهید که موارد را مطابق با ویژگی انتخاب شده خود گروه بندی کند. به یاد داشته باشید که توسعه مهارت های زبانی در اینجا بسیار مهم است.

 

فواید مرتب سازی و طبقه بندی

مرتب سازی

موارد زیادی وجود دارد که کودکان می توانند مرتب کنند که در خانه و باغچه به راحتی پیدا می شود.

  1. سعی کنید انواع مختلفی از پارچه ها را که دارای رنگ و نقش متفاوت هستند جمع کنید. هنگامی که این کار را انجام می دهید ، به این فکر کنید که کودکان چگونه این پارچه ها را مرتب می کنند و سعی می کنند پارچه ای را جمع کنند که دارای خصوصیاتی است که به روش های مختلف قابل مرتب سازی است. به عنوان مثال الگوهای راه راه اما رنگ های مختلف ، رنگ های ساده در سایه های مختلف ، رنگ های مشابه الگوهای مختلف. هر قطعه پارچه را دقیقاً به همان اندازه برش دهید تا اندازه را به عنوان انتخاب مرتب سازی از بین ببرید. به کودک خود چندین ظرف بدهید تا از آنها برای مرتب کردن تکه ها استفاده کند. به فرزندتان اجازه دهید آنها را براساس صفتی که انتخاب می کند مرتب کند. درباره چرایی انتخاب این ویژگی صحبت کنید ، از آنها بخواهید که تصمیم خود را توضیح دهند.
  2. از کودک خود بخواهید مرتب سازی را با استفاده از یک ویژگی متفاوت تکرار کند. به فرزند خود فرصت دهید تا ببینید که چگونه به بسیاری از روش های مختلف می تواند مرتب سازی کند.

مهم نیست که چه اشیایی را انتخاب کرده اید ، آنها باید بتوانند، در مورد ایده ها و تصمیم گیری های خود بحث کنند و با بزرگسالانی که می توانند تفکر خود را گسترش دهند ، در تعامل کلامی قرار بگیرند.

  1. هرگز قدرت بحث و نیاز اساسی درگیر شدن با کودک خود در زمینه رشد مهارتهای اساسی ریاضی را دست کم نگیرید.