اختلال نوشتن کودکان در دبستان
اختلال نوشتن

اختلال نوشتن کودکان در دبستان

اختلال نوشتن چیست؟

نوشتن فرآیندی عصبی و حاصل هماهنگی میان بخش های چندگانه ی مغز است که به تحریک و همراهی توجه، حافظه، مهارت های حرکتی، زبان و شناخت نیاز دارد. اختلال در نوشتن یک نقص و ناتوانی در یادگیری است که در آن فرد در در یادگیری زبان نوشتاری و استفاده از آن برای بیان تفکرات و اندیشه های خود ناتوان است، که پیامد آن بد خطی، بد نویسی و شانه خالی کردن از تکالیف نوشتاری مدرسه است. اختلال نوشتن دانش آموزان معمولاً بعد از کلاس اول قابل تشخیص است چرا که تا آن موقع تکالیف نوشتاری مهمی وجود ندارد.

این کودکان در انجام تکالیف رونویسی خود در به دست گرفتن قلم دچار مشکل می شوند. در نوشتن دیکته در تبدیل آواها و هجاهایی که توسط معلم بیان می شود به به ساختار نوشتاری دچار ضعف هستند. اختلال نوشتن در نوشتن انشا به صورت ناتوانی در به کار گیری صحیح دستور زبان برای نوشتن جملات و عبارات و ارتباط میان آنها بروز می کند.

 

 

 

 

چرا دانش آموزان دچار اختلال نوشتن می شوند؟

اختلال نوشتن یکی از مشکلات مهارت های یادگیری در میان دانش آموزان است که دلایل بسیار متعددی دارد که با سبب شناسی آنها روش درمانی مناسب تری را می توان اتخاذ کرد.

 

1- از مهمترین دلایل اختلال نوشتن می توان به نقص در رشد سیستم اعصاب مختلف بدن و اعضای حرکتی اشاره کرد مثلاً کودک در تبدیل ادراک بینایی به صورت حرکتی و تبدیل حافظه ی بصری به حالت نوشتاری مشکل دارد.

2- ژنتیک هم در این اختلال بی تاثیر نیست و در کسانی که سوابق خانوادگی این مشکل را دارند بیشتر دیده می شود.

3- کودکانی که چپ دست هستند در نوشتن از سمت چپ به راست دچار مشکل می شوند. حال آنکه در نوشتن از چپ مشکلی در ساختاری نوشتاری آنها به چشم نمی خورد و این به خاطر نداشتن دید کافی به هنگام نوشتن است.

4- بی دقتی، کمبود توجه و عدم توانایی در تمرکز کردن هم از دیگر دلایل اختلال نوشتن است.

 

چگونه می توان مشکل اختلال نوشتن دانش آموزان را بر طرف کرد؟

با توجه به اینکه وجود ضعف در مهارت حرکتی اصلی ترین مشکل اختلال در نوشتن است، کار کردن بر روی این مهارت می تواند به داشتن آموزان کمک نماید. البته در کنار آن حتماً باید از جلسات مشاوره و متخصصین روانپزشکی و روانشناسی هم کمک گرفت.

 

1- انجام فعالیت های حرکتی ظریف که مهارت انگشتان دست را تقویت نماید.

2- آموزش صحیح قلم به دست گرفتن

3- انجام بازی هایی که قدرت و توانمندی دست را افزایش دهد مانند بازی با خمیر و گل

4- انجام فعالیت های نوشتاری و ویرایش متن هایی که توسط دیگران نوشته شده است.

 

از آنچه گفته شد در می یابیم که اختلال نوشتن مشکلی نیست که بر طرف نشود یا خیلی بحرانی باشد که این منوط به همراهی و همکاری والدین و مربیان آموزشی مدرسه دانش آموز می باشد. آنها باید انواع اختلال یادگیری در کودکان را بشناسند، نشانه ها و علل آن را بدانند و با انجام مشاوره و آموزش مهارت های یادگیری مناسب به کودک در رفع آن کمک کنند.

 

منبع : مشاوره مجیب